Het lijkt ons leuk om af en toe eens een klein verslag te schrijven over het ontstaan van een bepaald beeld. Op deze manier is er snel duidelijk hoeveel werk er in fotografie gaat zitten als men met set bouw werkt. In dit geval ging het om een particuliere opdracht waarbij er aan mij volledige artistieke vrijheid is gegeven.
Na het bespreken van mijn idee begin ik altijd als eerste met het schetsen van een blue-print ( van het niveau Rembrand ) om details en beeldvorming zichtbaar uit te werken.
Misschien is het leuk na het bekijken van deze schets om de foto nog eens goed te bekijken en eens goed te zoeken naar alle details. Wit stopcontact op zwarte baan, zwarte op witte baan en zelfs de bevestigingen van het muurplankje en de lampfittingen zijn hier op afgestemd. Alles in de foto is naar onze wens aangepast ( tot aan de titels van de boeken ) wat natuurlijk het grote voordeel is aan het gebruik van een custom set.
Om de veiligheid van het kind te garanderen is het glas op de vloer en de brandende wieg natuurlijk apart geschoten. Om het zo echt mogelijk te houden en er geen greenscreen praktijken op los te laten is de wieg daadwerkelijk in de studio en in de set aangestoken. Dit met gevolg dat na het timen en nemen van het juiste shot en het met spoed verwijderen van de brandende wieg uit de studio een roetaanslag in de gehele studio niet te voorkomen was. De twee dagen erna zijn gespendeerd aan het reinigen en opnieuw schilderen van bijna de gehele studio maar ach…. alles voor de foto.